Einde aan straffeloosheid in zone

Door Karolien Grosemans op 18 februari 2019, over deze onderwerpen: Herk-de-Stad, Parlement

Hasselt - De Limburgse politiezones hebben vorig jaar drie keer meer snelheidsboetes uitgedeeld in een zone 30 dan het jaar tevoren. Daarmee beantwoordt de politie de oproep van het parket om harder op te treden. Al blijft er ook weerstand. Een snelheidsboete krijgen in een zone 30 was in het verleden een ware uitdaging in Limburg. In tegenstelling tot andere provincies, organiseerden de lokale politiekorpsen in onze provincie amper flitscontroles op wegen waar de maximumsnelheid op 30 km/uur ligt. De cijfers daarover werden eind 2017 openbaar gemaakt door N-VA-Kamerlid Karolien Grosemans, die aanklaagde dat van alle boetes in een zone 30 in ons land maar 1 procent in Limburg werd uitgeschreven.

Repressiever
Het Limburgse parket, dat tot dan toe vooral had ingezet op preventie, veranderde op 30 november 2017 het geweer van schouder. Op het provinciaal veiligheidsoverleg tussen het openbaar ministerie en de verschillende korpschefs kregen de lokale korpsen van het parket de opdracht om repressiever op te treden en geen onderscheid meer te maken tussen zones 30 en zones 50 of 70.

Het effect van die koerswijziging is meteen zichtbaar, zo blijkt uit nieuwe cijfers die Grosemans opvroeg bij minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V). Vorig jaar werden er 4.527 snelheidsboetes uitgeschreven in een zone 30, drie keer zoveel als de 1.650 in 2017 en ruim vier keer zoveel als de 1.032 in 2016.

Tandje bijsteken
“Het goede nieuws is dat nagenoeg alle zones nu meedoen, maar vier zones leggen om de een of andere reden de opdracht van het parket naast zich neer”, reageert Grosemans. Ze wijst daarmee naar de zones van Voeren, Tongeren-Herstappe en Kanton Borgloon waar niet werd gecontroleerd in zone 30 en de politie van Lanaken-Maasmechelen, waar slechts twee overtredingen werden vastgesteld.

“We hinken nog altijd achterop en er kan in sommige zones nog een tandje worden bijgestoken. Automobilisten moeten beseffen dat er ook in een zone 30, waar een pak zwakke weggebruikers op de baan zijn, gehandhaafd wordt.”

Dat sommige politiekorpsen in het verleden terughoudend waren om te flitsen in een zone 30 omdat te snel rijden er al snel kan leiden tot de intrekking van het rijbewijs, wijst Grosemans op basis van nieuwe cijfers nu ook af. “Als we kijken naar de gemiddelde snelheid die te hard wordt gereden, dan ligt die nooit boven de 50 km/uur. Dit is dus geen reden om niet te controleren.”

Timmie VAN DIEPEN, HBVL © 2019, Mediahuis

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is